Er dagligvarekjedenes største trussel sunnhet?

Dersom alle ble veganere i dag og kuttet ut søtsaker, ville vi redusere Co2 utslippene, bli slankere og leve lengre.  Ville det også ta livet av dagligvarekjedene?

Plantebasert mat inneholder massevis av antioksidkanter og gjør kroppen motstandsdyktig mot infeksjoner og betennelser. En veganer som er forsiktig med sukkerinntaket og tar de nødvendige vitamintilskuddene(*) er så og si aldri syk eller overvektig.

Profitten ligger i den usunne kosen

Ta en tur i en hvilken som helst dagligvarebutikk, enten det er Rema, Kiwi eller Coop. Du vil finne at bare 10 % av butikken er fersk frukt og grønt. Kanskje en tilsvarende prosent inneholder brød, korn, ris, tørrvarer og plantebasert hermetikk. Resten av butikken er kjøtt, fisk meieriprodukter og foredlede sukkervarer, brus, øl og snacks Alt som er animalsk, industrialisert og bearbeidet har lang holdbarhet, lite svinn og høy avanse. Det er det usunne som gir best fortjeneste for dagligvarebransjen og dens fete lillebror storkioskene. Røyk, brus, øl, sjokolade potetgull, kjeks, kjøttdeig, ferdigpizza, ferdigmiddager, frossen-fisk og kjøtt. I storkioskene er ferdigmaten riktignok ferdig oppvarmet. Mesteparten av fortjenesten i dagligvare og storkiosk-bransjen går til to familier, Reitan og Johansson. Ville en massiv konvertering til veganisme fjernet noe av profittgrunnlaget deres?

Dagligvarekjedenes frukt og grøntmonopol

Visste du at Reitan,- og Norges gruppen sammen eier 66% av Bama, som leverer alt av frukt og grønt til samtlige kjøpmenn i disse kjedene. Bama har over 67% markedsandel i Norge. På tross av dette går svært mange uavhengige frukt og grøntbutikker og importører meget godt. Dette skyldes at frukt og grønt koster nesten dobbelt så mye i en hvilken som helst Coop, Kiwi eller Remabutikk (for ikke snakke om Meny eller Extrabutikk), som hos en uavhengig frukt og grøntbutikk. Likevel tjener ikke REMA eller Kiwi-kjøpmannen særlig mer på frukt og grønt enn kjøpmannen på hjørnet. Det er fordi hen ikke har lov til å handle hos noen andre enn Bama.

Veganske dagligvarebutikker?

Så, hvor var jeg. Jo alle ble veganere… Man kan kanskje se for seg at hele bransjen overlever med en massiv omstokking av vareutvalget. Tenk deg Fjordland med soyakaker i brun saus, vegan middags-pølser med havremelk-potetstappe og vegansk ferdigpizza. Tenk deg at Oatly sammen med Synnøve Finden erstatter alle meieriprodukter med veganske? Klarer du å se for deg en hvilken som helst Rema butikk med samme utvalget av frukt og grønt som Grønland Torg Frukt og Grønt? Det ville i så fall medføre større svinn og lavere bruttofortjeneste. Høye priser er unaturlig, fordi verdikjeden er kort. (Visste du at du enkelt kan lage din egen havremelk til 5% av den prisen du betaler i butikken? )

Desentralisert fortjeneste

Hovedutfordringen med vegansk mat er at den sunneste har kort holdbarhet og lav pris. Om alle ble veganere, ville vi få færre og større utsalgssteder av råvarer, men kanskje mange flere lokale foredlere. I stedet for industrielt masseproduserte ferdigretter fra en monopol-leverandør vil det være behov for flere veganske kokker som kan lage hummus, falafel, pannekaker, grillede auberginer, rødbete-burgers, supper, sandwicher, bønne-gryter og andre lekre retter til færre. Kanskje disse i framtiden tar over de tomme plassene etter alle Narvesen, 7 Eleven (Begge Reitan-eide) og Deli De luca butikkene som solgte kreftfremkallende industrialisert kjøtt-mat. Kanskje ville veganske kokker få en levelig bruttofortjeneste siden prisen på ingrediensene skal og bør være lav. Framtiden er kanskje lys.

Dagligvarebransjen i avisenes fotspor?

Det er ikke lenge siden undertegnede tjente gode penger på å selge annonseareal i dags og fagpressen. En utbredt industri som ga varige tariffbestemte arbeidsplasser til trykkere, typografer, fotografer, journalister og annonsekonsulenters , både i hovedstaden og spredd på hvert et nes i vårt langstrakte land.
Med Internett og cookies ble informasjonen og nyhetene gratis. Medie og annonsebransjen ble snudd på hodet. Fra å selge spaltemillimetere og moduler i riks, lokale eller smale publiksasjoner ble annonsøren tilbud direkte-tilgang til leseren. I dag er aviser og blader mest for spesielt interesserte og krefter som ønsker å holde avisene i live. Det har vært bratte fall i noen korte år. Snart er avisene utryddet. Mye trær ble reddet av det. Tenk deg så mange trær vi redder på dagligvarebransjens død.

(*) Veganere trenger tilskudd av kalsium, vitamin D, vitamin B12, Jod og i en viss grad omega 3. Visste du forresten at en stor del av befolkningen allerede mangler mye av disse vitaminene selv med et animalsk kosthold.